Csúcstechnológia

A blog azokkal a különleges technológiákkal, érdekességekkel foglalkozik, amelyek a tudomány mai állása szerint a technológia élvonalába tartoznak. Csúcstechnológiának nevezzük azokat a technikai újításokat, találmányokat, melyek messze meghaladják a saját korukat. Jó szórakozást!

Etarget3

FRISS BLOGOK

Etarget2

NAPTÁR

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
Google Pagerank mérés, keresooptimalizálás

statcounter

Etarget

linkcsere

Vetítős Mercedeseké a jövő

neney 2018.11.02. 19:35

A Mercedes következő autóit már a Digital Light nevű, szimbólumokat is vetíteni képes fényszóróival szerelik majd. Zebrát, stop táblát, vagy szinte bármit rajzolhat az útra.

MERCEDES-BENZ

Nem csak látványukban lesznek villantósak a következő Mercedesek, a vetítés igazi mestereiként számíthatunk rájuk. Legalábbis legutóbbi fejlesztésük bemutatása után erre számíthatunk, a Digital Light technológiához hasonlót eddig senki sem mutatott, legalábbis szériaautóban. A LED technológiát gondolták tovább, az eredmény hasonló ahhoz, amit az F015 tanulmányautónál már vizuálisan mutogattak. Az autó maga elé vetíthetne például zebrát az úton éppen átsétálni készülő gyalogosoknak, vagy stop táblát a többi közlekedő számára, jeges útfelületre felhívó jelet, de lényegében bármit.

LED technológiát használ, összesen 8192 diódával világít, a navigáció következő lépése a sofőrnek, a figyelmeztető jelzések pedig a többi közlekedőnek segíthetnek. Hekkerek majd gondolkozhatnak azon, miként lehet saját piktogramokat kirajzoltatni

LED technológiát használ, összesen 8192 diódával világít, a navigáció következő lépése a sofőrnek, a figyelmeztető jelzések pedig a többi közlekedőnek segíthetnek. Hekkerek majd gondolkozhatnak azon, miként lehet saját piktogramokat kirajzoltatni.

Mindkét első fényszóró egyenként négy apró LED panelt használ, a panelek pedig egyenként 1024 diódát. Ez összesen 8192 LED-et jelent, ezek fénye rengeteg lencsén és prizmán keresztül végül eljut az útburkolatra, ahová – a Mercedes szerint – tűéles képet vetít. Ugyanakkor a radar, illetve egyéb érzékelőkkel összedolgozva a szembejövő autók kitakarására is képes a rendszer, így nincs vakításveszély.

MERCEDES-BENZ

MERCEDES-BENZ

Szólj hozzá!

Embert szállít a 100 km/h-val hasító drón

neney 2018.10.27. 07:38

A nyolcpropelleres járművet épp úgy kell majd irányítani, mint a kisebb társait. Igaz, ha baleset történik vele, az jobban fog fájni.

A drónok megjelenése óta a legtöbben azt várják, mikor készül végre egy olyan modell, ami nemcsak apróbb tárgyakat, hanem egy embert is képes magával vinni. Úgy tűnik, nem kell tovább várni, a vegasi CES technológiai szakkiállításon bemutatták az első ilyen példányt.

Az Ehang nevű cég 184 névre keresztelt repülő eszköze méretre akkora, mint egy nagyon kicsi autó, hasznos súlyként pedig maximum 97 kilogrammot képes elszállítani. Az Engadget beszámolója szerint a drón 16 kilométert, vagy 23 percet képes egy töltéssel repülni. A nyolc propellerrel ellátott 184-es végsebessége 100 km/h, maximális repülési magassága pedig 3352 méter.

A 184 ráadásul nemcsak, hogy úgy néz ki, mint egy drón, de irányítani is ugyanúgy kell. A pilótának csak a felszállást és a landolást kell megoldania, a gép a kijelölt utat magától teszi majd meg.

Az eszközbe szereltek klímát is, valamint rajta keresztül 4G-s sebességgel lehet internetezni. A drón raktere bőven elég egy hátizsáknak, az utastérbe pedig még egy kétféle színben világító olvasólámpát is szereltek.

Az Ehang úgy tűnik, valóban komolyan gondolja az emberek szállítására alkalmas drónok forgalmazását, a cég ugyanis egy irányítóközpontot is létre akar hozni, hogy nyomon követhesse a 184-esek biztonságos repülését. Kérdés persze, hogy mennyien kapkodnak majd a gép után, a cég ugyanis 200-300 ezer dollár (kb. 58-87 millió forint) közötti összegért akarja piacra dobni. Aki viszont szeretne belőle venni, az valószínűleg már az idén megteheti.

Szólj hozzá!

Okosvárosok a jövő mérnökeinek szemével

neney 2018.10.21. 11:38

Ha behunyjuk a szemünket, már láthatjuk a jövő városát. Tisztább, élhetőbb, rendezettebb és biztonságosabb.

„Az életünkbe hamarosan beépülő technológiák az 5G mobilhálózatok elterjedésével számolnak. Ezzel a gépek soha nem tapasztalt reakcióidővel valóban elkezdenek kommunikálni egymással, megteremtve az okos, adatvezérelt, önműködő város alapjait. Úgy gondolom, hogyha teret adunk a tudással felvértezett álmodóinknak, így például a mérnökhallgatók elképzeléseinek, akkor a jövő városát egy igazán élhető hellyé tehetjük” – fogalmazott Kánai András jövőkutató.

2018 elején a Vodafone Magyarország és a Huawei Technologies Hungary közös pályázatot írt ki az Óbudai Egyetem Híradástechnika Intézetének hallgatói számára. Az egyetem és a cégek a „SmartCity lehetőségek 5G mobil infrastruktúrán” témakörben keresték a legjobb projektötleteket. A pályázat eredményét márciusban az ötödik generációs mobilhálózatok és a digitális okosvárosok összefonódásáról tartott „Utazz velünk a jövőbe!” című szakmai napon hirdették ki.

„A pályázat egyik ékes példája az ipari együttműködéseknek. A Vodafone és a Huawei hallgatóinkat kérdezte meg arról, hogy ők hogyan látják a világot, milyen technológiai trendeket és műszaki elvárásokat támasztanának az 5G hálózattal szemben” – fogalmazott a Trend FM műsorában az Óbudai Egyetem Híradástechnikai Intézetének igazgató-helyettese.

Wührl Tibor elmondta, hogy a kiírást két részre bontották, és a kreatív, hasznos ötletek mellett első körben szakmai szempontból értékelték a hallgatói pályamunkákat. Arra törekedtek, hogy olyan pályázatok vegyenek részt a végső versenyben, amelyeknél a műszaki tartalom is megfelel az elvárt szintnek. A zsűrizés második részében a Vodafone és a Huawei választotta ki a legérdekesebb, legjobb elképzeléseket, amelyeknél majd az 5G hálózatok is használhatók.

„Egészen életszerű és jó ötletekkel találkoztunk. Az okosfejlesztések esetében néha úgy érezzük, hogy erőltetettek, és túl sok mindenre megpróbálják ráerőltetni a technológiát. Ezen a megmérettetésen viszont olyan megoldásokkal találkoztunk, amelyek valóban megkönnyíthetik a napjainkat” – fejtette ki az igazgató-helyettes.

A „SmartCity lehetőségek 5G mobil infrastruktúrán” pályázat első három helyezettje Fodor Ákos, Gyene Péter Richárd és Kern Ádám lett.

Fodor Ákos pályázata az okos-öntözőrendszerekről szólt, amelyek az intelligens városok egyik alappillére. Gyene Péter Richárd az okoskonyhát gondolta újra – mégpedig az energiatakarékosság és a fenntarthatóság szempontjából. Kern Ádám pedig olyan bankkártyát fejlesztett ki, amely a biometrikus azonosítás jegyében ujjlenyomat-olvasóval van ellátva.

A mérnökhallgatók projektötletei között volt, amelyik a közlekedési infrastruktúra és az autók közti 5G-s kommunikáció megvalósításával foglalkozott. Ezáltal a közlekedési lámpák dinamikusan működhetnének, ami kevesebb balesethez és közlekedési dugóhoz vezethet. A torlódások elkerülésével pedig csökkenthető lenne az autók üzemanyag-fogyasztása is. Volt olyan fejlesztési ötlet is, amely egy balesetsúlyozó rendszer a közúti károk minimalizálása érdekében. Az említett fejlesztéseken túl a tűzoltó- és mentőautók mielőbbi célba érése, vagy az okosórák egészségügyi riasztásban való alkalmazása is megmozgatta a diákok fantáziáját.

Szólj hozzá!

hiba az iPhone-ok új szoftverében

neney 2018.10.15. 11:06

Mindenképpen bosszantó, sőt, a legbosszantóbb hiba, ha egy okostelefonnal nem lehet telefonálni. Sok felhasználó erre panaszkodik, miután frissítette készülékét az iOS 12-re.

Képtalálat a következőre: „Apple iOS 12”

Dőlnek a bejegyzések az Apple fórumára egy, az iOS 12-re történő frissítés után tapasztalható kellemetlen jelenséggel kapcsolatban. A probléma többféle iPhone-típust is érint, beleértve a lassan ősréginek számító iPhone 6-ot, az iPhone 7-et, az iPhone 8-at, sőt az iPhone X-et is. A frissítés után állítólag épp telefonálásra nem lehet használni az eszközt, a Telefon (Phone) app ugyanis lefagy vagy nemes egyszerűséggel összeomlik. Más alkalmazással nincsen gond, de hát mégis csak telefonról beszélünk.

Többen is a legilletékesebbhez, az Apple-höz fordultak, a cég pedig újraindítást javasolt, azonban ez sem segített. Az egyik felhasználó szerint az Apple is csak a sötétben tapogatózik, és nem kínál megnyugtató megoldást a problémára. Ráadásul az iOS 12.0.1-re frissítés sem jelent gyógyírt. Van, aki szerint a hálózati beállítások resetelése segíthet, de ez inkább szerencse kérdése, nem általános megoldás.

Egyelőre marad a remény, hogy az Apple házon belül, csendben megtalálja a megoldást (talán az iOS 12.1 segíthet?). Hivatalosan ugyanis nem ismerték el idáig a bugot.

Szólj hozzá!

A 23. számú elem lehet az energiatárolás jövője

neney 2018.10.09. 11:37

Az energiatárolásban jelenleg megkerülhetetlen szerep jut a lítiumnak, a „fehér petróleumnak”. Elegendő csak a mobiltelefonokban, elektromos autókban működő lítium-ion technológiájú akkumulátorokra gondolni. Az Oilprice azonban arról ír, könnyen lehet, hogy a jövő energiatárolási technológiái a periódusos rendszer 23-as számú eleme, a vanádium körül fognak forogni.

Az előrejelzések szerint, 2025-re a lítium-ion akkumulátorok és elemek piacának globális teljesítménye eléri a 94 milliárd dollárt, sokszorosára növekedve a mostani értéknek. Egyesek ugyanakkor úgy vélik, az energiatárolás szent grálja valójában a vanádium.

Ezt arra alapozzák, hogy a vanádium számos tekintetben előnyösebb tulajdonságokkal bír, mint a lítium. Például képes arra, hogy az energiát hosszabb ideig tárolja, valamint a vanádium - ellentétben a lítiummal - az idő múlásával sem „fárad el”. Azaz a vanádiumtelepek jóval többször újratölthetők a jövőben, mint a most általánosan használt lítium-ion akkumulátorok.

A számítások szerint hosszabb távon olcsóbbak lesznek a most még csak csekély mértékben alkalmazott vanádiumrendszerek, mint a lítiumos megoldások.

A vanádium ráadásul az acél egyik jó ötvözője. Manapság a vanádium az autók 43 százalékában található meg. 2025-re várhatóan ez 85 százalékra emelkedik, köszönhetően rugalmasságának és az acélnál könnyebb súlyának.

A lítium-ion technológiák mellett egyelőre az szól, hogy a lítium hozzáférhetősége - a nehézségek ellenére is - viszonylag folyamatos. A Bloomberg pedig arról ír, nagyjából egy évtizedes távlatban is látható, hogy milyen nagymértékben váltak olcsóbbá a lítiumtelepek az elterjedtségükkel és a technológia fejlődésével.

Mindez azonban véges folyamat. Az elemzői számítások szerint, a lítiumos megoldásoknál 2025-re az egy kilowattóra teljesítmény költsége 100 dollárra zuhan le (egy évtizede nagyjából a tízszerese volt ennek). Ott viszont valószínűleg meg is áll, és nem lesz képes csökkenésre. A vanádium ismertségének és alkalmazásának növekedésével azonban ezeknek a telepeknek ennél olcsóbb lehet az ára.

A Föld vanádiumtartalékainak jelentős része egyelőre kiaknázatlan.

Dél-Korea, Kína, Európa, és az USA is foglalkozik feltáró munkákkal, ám vanádiumból egyelőre jóval kevesebb van, mint lítiumból.

Olyannyira, hogy az USA-nak például nincs is abból stratégiai tartaléka. Annak ellenére sem, hogy a Fehér Ház jelenleg érvényes irányelvei mentén, a vanádium az ország 35, gazdasági és nemzetbiztonsági szempontból is kulcsfontosságú nyersanyagának egyike.

Az ország területén jelenleg alig néhány kisvállalat foglalkozik a saját készletek kitermeléssel, egyikőjük egy 49 millió dollár értékűre becsült lelőlehelyen, amely volumenében jelentősnek mondható.

A Mining.com riportjából pedig kiderül, az Egyesült Államok energiatárolási piacának mindössze alig 5 százalékát adták a tavalyi év első felében a vanádiumos megoldások.

Mindez azonban a jövőben megváltozhat. A líitium-ion technológia eltérő megoldást jelent, mint a vanádiumos, és noha az utóbbiaknál most még átlagosan 500 dollárba kerül egy kilowattóra energia, a várakozások szerint a vanádiumra épülő energiatároló rendszereknél 2020-ra 150 dollárra fog lemenni ez a költség.

Szólj hozzá!